Recruitment woordenboek

In navolging van deel 1 vandaag deel 2 van het Recruitment Woordenboek; mooie termen. Wederom hebben we een aantal opvallende en mooi woorden gevonden met behulp van de websites Google, Wikipedia en Wervingswoorden.nl .

Vandaag deel 2 van de serie.

Discouraged worker-effect Het effect bij een mindere economie waardoor mensen zich minder snel of niet op de arbeidsmarkt aanbieden of daarvan terugtrekken.
Dissatisfier Aspecten die normaal worden gevonden door medewerkers en wanneer die aspecten ontbreken ontevredenheid als gevolg hebben. Neem bijvoorbeeld het krijgen van een netto reiskostenvergoeding
Diversiteitsbeleid Een beleid binnen een organisatie wat inspeelt op het benutten van medewerkers waarbij alle verschillen in acht worden genomen zoals geslacht, afkomst etc.
E-DM Een e-mailbericht waarmee potentiële medewerkers direct worden benaderd
E-hunting Het zoeken en benaderen van potentieel personeel via internet
E-testing Het uitvoeren en afnemen van verschillende testen (bijvoorbeeld een vaardigheidstest) via internet
Employee spotlight Testimonials van medewerkers op de eigen website
Employer branding Een positief imago creëren van een bedrijf of organisatie als werkgever voor huidige en potentiële medewerkers
Employer Value Proposition Het geheel van waarden en kenmerken van een bedrijf waarmee zij zich willen profileren als werkgever
Folksonomies Tags of zoekwoorden die woorden toegevoegd aan de vacature zodat deze beter vindbaar is in zoekmachines
Funnel Een schematische trechter van de conversie van een wervingsproces. Stapsgewijs van bereik naar uiteindelijke sollicitant
Global recruiter Een recruiter die wereldwijd zoekt, werft en selecteert
Graduate recruitment Recruitment gericht op afgestudeerde scholieren
Guerrilla recruitment Opvallende acties t.b.v. het werven personeel die vaak met beperkte middelen zijn bewerkstelligd

Leave a Comment